Rykmentinpuiston keskiosan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelma  OAS

2.8.2024

Rykmentinpuiston keskiosan yleissuunnitelman OAS, Tuusula-Seuran lausunto

· Kun Rykmentinpuiston alueen osayleiskaavaa ei lähdetty uudistamaan, on tämä alueen yleissuunnitelma laadittava huolellisesti ottaen huomioon muutokset suunnittelun perusteissa, muutokset ympäristössä sekä yleiset näkemykset lähiluonnon ja – metsien merkityksestä asukkaille.

· Rykmentinpuiston alueen suunnittelu on perustunut vuoden 2008 Hyrylän varuskunta-alueen suunnittelukilpailun lähtökohtiin ja kilpailun tuloksiin. Rykmentinpuiston osayleiskaava on laadittu kilpailun voittajan Misto ehdotuksen perusteella.

· Tuolloin vuosina 2008–2012 osayleiskaavan laatimisen ja hyväksymisen aikana käsitys ilmastonmuutoksesta, luontokadosta ja luonnon ottamisesta huomioon alueiden suunnittelussa poikkesi suuresti nykyisin, lähes kaksi vuosikymmentä myöhemmin, vallitsevasta tilanteesta, kun ilmastonmuutos ja luontokato on todellisuutta.

· Lähiluonnon ja lähimetsien merkitys asumiseen, asukkaiden viihtymiseen ja terveyteen on noussut useiden selvitysten ja tutkimusten mukaan aivan eri tasolle verrattuna aikaan, jolloin alueen osayleiskaava on tehty.

· Tuusulan, joka on eräs nopeimmin kasvavista kunnista, tulee ja kannattaa ottaa maankäytössä, kaavoittamisessa ja rakentamisen ohjaamisessa huolellisesti huomioon em. tekijät, muutokset ja näkemykset sekä suunnitella ja tehdä päätöksiä kestävästi tulevaisuutta ajatellen. Näin varmistetaan kunnan veto- ja pitovoimaa.

· Yleissuunnitelman tekemisen yhteydessä on arvioitava em. muutoksia ja niiden vaikutusta alueen suunnitteluun. Tässä arvioinnissa on otettava huomioon myös Tuusulan kunnan sitoumukset ilmasto-ohjelmassa sekä nykyisten sekä tulevien asukkaiden tarpeet ja näkemykset.

· Tuusula on korostuneesti painottanut kuntalaisten osallistumisen mahdollisuutta ja heidän aktivointiaan kunnalliseen päätöksentekoon. Tämä tulee näkyä siinä, miten kuntalaisten, yhteisöjen ja järjestöjen mielipiteitä kuunnellaan maankäytön suunnittelussa ja kunnan kehittämisessä ja näihin liittyvässä päätöksenteossa.

· Tuusulan kaavoittamisessa ja alueiden rakentamisessa on ikävästi korostunut olemassa olevan luonnon, metsien, kallioiden ja muiden luonnon muodostelmien hävittäminen kunnallistekniikan ja infran rakentamisen tieltä. Tätä tulee ja voidaan välttää huolellisella ja maastoa säästävällä suunnitelulla sekä nimenomaan toteuttamisella.

· Arvioinnin jälkeen tehtävässä yleissuunnitelmassa on oltava valmius perusteelliseen muutokseen nyt yleissuunnittelun kohteena olevan alueen käyttöön rakentamisessa.

Tuusula-Seura ry

Johtokunta