Lausunto Mattilan alue II nro 3648 1.3.2024

LAUSUNTO 1(3) Tuusula-Seura ry Johtokunta Tuusula 17.2.2023 Kaavoitus@tuusula.fi Tuusula-Seura ry:n lausunto Mattila II nro 3648 kaavaluonnokseen Tuusula-Seuran johtokunta on tutustunut otsikossa olevaan asiaan ja antaa siitä seuraavan lausunnon: Kaavoituksesta ja sen etenemisestä Alueen maankäytön suunnittelussa on edelleenkin pidettävä lähtökohtana Mattilan perinteistä pientalovaltaisuutta ja siihen soveltuvaa alueen maisemaa ja tuusulalaista identiteettiä kunnioittavaa suunnittelua sekä toteutusta. Nyt esille olevissa vaihtoehdoissa rakentamisen määrä ja tehokkuus ovat edelleen korkealla tasolla. Alueen kaavoitus on edennyt ja prosessissa on alueen asukkaita sekä sidosryhmiä kuunneltu, ottaen huomioon heidän näkemyksiään ja mielipiteitään kaavan suunnittelussa. Kaavaehdotuksessa on esitetty nyt kaksi vaihtoehtoa, jota voidaan pitää parannuksena. Esillä olevien vaihtoehtojen perusratkaisuita voidaan katsoa olevan jo kohtuullisen hyviä. Versio I on selkeästi parempi versioon II verrattuna. Asuntorakentaminen Erilaisia vaihtoehtoja alueen maankäytössä, joissa vaihtelee niin volyymi kuin asuintalotyypitkin, tonttien erilaiset koot ja erilaiset tarpeet asukkaan asumisuran vaiheissa olisi toivottu esitettävän nyt kaavan vaihtoehdoissa. Etenkin tehokkuuteen ja tonttien kokoihin tulee jatkossa kiinnittää huomiota. Town house-tyyppiset ratkaisut lisäävät tehokkuutta, mutta onko se asumismalli, jota Suomeen ja Tuusulaan, etenkin keskustojen ulkopuolelle, halutaan? Ja onko se asumisen preferensseissä nyt ja tulevaisuudessa haluttu? Esillä olevat suunnitelmat ovat edelleen ahtaan oloisia, tontit pieniä, kadut ahtaita ja väljyys tulee olla enemmän. Taloryhmien väliin ja katujenvarteen tulee jättää riittävästi tilaa ja viheralueita viihtyisyyden takaamiseksi, talvella lumien auraamiseksi sekä vieraspysäköinnille tonttien ollessa ahtaita. Lumiset talvet ovat osoittaneet, mitä vaikeuksia syntyy, kun kaavoituksessa ei lumien auraamista teiltä ja kiinteistöiltä oteta riittävästi huomioon. Tämä on myös ilmastokysymys. Mattilan alue tulee olemaan pitkään sellainen, että siellä liikkuminen tapahtuu yksityisautoilla. Näin ollen niin katujen, tonttien kuin muussakin alueen suunnittelussa tämä tulee ottaa huomioon. Etenkin rivitalojen (AP) ja vastaavien kohdalla tulee rakennusten sijoittamista tonteille tarkastella huolellisesti. Ilmansuunnat, oleskelupihojen suojaisuus ja autopaikkojen sijoittaminen tonteille vaikuttavat alueen viihtyisyyteen ja katunäkymään. 2 Asemakaava-alueen lounaisosassa APII-merkinnällä olevien pientalokortteleiden suunnittelussa on harkittava niiden kääntämistä kohti etelää/lounasta nykyisen kaakko/itäsuuntauksen sijasta. Näin saadaan lisää valoa asunnoille ja niiden asuntopihoille. Samalla piha-alueiden ja tien väliin saadaan rakennuksista suoja. Liikenneväylät Kaavaselostuksessa on todettu, että kaavoituksen suunnittelun rinnalla tullaan laatimaan alueelle laajasti myös liikennesuunnitelma. Tämä on ehdoton edellytys alueen kaavoittamiselle ja rakentamiselle. Tällöin etenkin Tuusulantien Järvenpääntien ja Saksantien välin suunnittelu sekä parantaminen etenkin kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi on ehdottaman tärkeätä. Rakentuva monipuolinen Tuusulanjärven kampus, lasten saattoliikenne sinne ja kampuksen tarjoamat harrastusmahdollisuudet tullevat lisäämään liikennettä ja etenkin lasten ja nuorten liikkumista alueen väylillä. Ko. tiealueen muuttaminen katualueeksi ja nopeuksien laskeminen eri keinoin (kiertoliittymät, keskikorokkeelliset suojatiet, valo-ohjaus jne.) tulee sisällyttää suunnitteluun. Tuusulan itäväylän jatkeen suunnittelu vaikuttaa myös olennaisesti Mattilan alueen liikenteen järjestelyihin. Vanhan Mattilan alueen läpiajoliikenteen lisäämistä tulisi välttää mutta väistämättä Keravan suuntaan suuntautuva liikenne saattaa käyttää SuopurontienJukolantien reittiä, mikäli sellainen mahdollistetaan. Suotien liittyminen Tuusulantiehen on suunnitelmassa esitetty katkaistavan ja se toteutetaan uuden kokoojatien kautta. Suotien katkaisemien saattaa aiheuttaa liikenneturvallisuusriskin alueen kiinteistöjen liittymien kohdalla. Tulevan pientaloalueen liikenteen sujuvoittamiseksi ja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi on kuitenkin harkittava alueen eteläosasta tieyhteyden rakentamisesta Suopurontielle. Jos tätä ei toteuteta, henkilöautoliikenne lisääntyy kapeilla ja mutkaisilla nykyisin pientaloalueen teillä. Myös Tuusulan itäväylän sen osan, joka sivuaa kaava-aluetta, rakentamista tämän alueen rakentamista ennen tulee harkita. Tällöin liikenteen paineet, etenkin rakentamisen aiheuttamat, vähenisivät olemassa olevalla vanhalla tiestöllä. Maaperä ja sen edellyttämät toimenpiteet Alueen maaperä on rakentamisen kannalta vaikeaa ja sen saattaminen infran ja asuntorakentamisen edellyttämään tilaan kallistakin. Savimaa on vallitsevaa ja alueella esiintyy usein keväisin ja syksyisin pellot peittäviä tulva-alueita. Myös pohjaveden läheisyys on tiedossa, ennen rakentamisen aloittamista tulee pohjaveden taso ja paineellisuus selvittää. Tällä voi olla merkitystä vanhojen kiinteistöjen perustuksiin uuden alueen infran rakentamisen käynnistyttyä. Kaavasuunnitelmissa esitetyt hulevesialueet ja hulevesien hallinta tulee mitoittaa riittävästi. Tällä alueella etenkin tieinfran rakentamisessa kannattaa harkita painopenkkojen käyttöä. Rakennusmaan stabilointi ja paaluttaminen tulee tehdä vanhan ja uuden alueen välimatkan pidentyessäkin varovasti, jotta vanhan asuinalueen rakennukset eivät vaurioidu tai pohjavesi pääse laskemaan. Ympäristö Kaavan suunnittelu on nyt edennyt ja muun muassa metsäalueiden kaavoituksesta rakentamiselle on pääosin luovuttu. Asukkaiden ääntä on kuultu ja muun muassa uuden alueen heikoin ja vetisin maapohja on jätetty hulevesi- ja viheralueeksi vanhan ja uuden alueen väliin. Sen laajuutta tulee kuitenkin lisätä. 3 Kaava-alueen luontoarvot on kartoitettu ja otettu huomioon suunnittelussa. Versio I säilyttää paremmin lähimetsiä asukkaiden virkistysalueina, kortteleiden välissä on viheralueita ja jo edellä mainittu hulevesialue, joka lisää viihtyisää ympäristöä. Suotien ohjaaminen Mattila II kokoojakadulle poistaa osan viheralueista. Tämän takia Suotien katkaisemista Tuusulantielle tulisi myös välttää. Kaavassa on tarkoitus huolehtia virkistyskäyttöön soveltuvien alueiden riittävyydestä sekä viheralueverkoston jatkuvuudesta. Tärkeiden ekologisten yhteyksien ja viheryhteyksien säilyminen täytyy taata Mattilan alueella aina Kannistonmäeltä Tuusulanjärvelle saakka. Nämä viheryhteydet ovat elintärkeitä alueen eläimistölle. Tuusulan Itäväylän sekä alueen asuntorakentamisen suunnittelun edetessä tämä tulee ottaa vakavasti huomioon. Lopuksi Tuusula-Seura edellyttää, että Tuusulan kunta kuuntelee ja ottaa aidosti huomioon asukkaiden ja sidosryhmien esitykset, huolet ja mielipiteet alueiden kaavoituksissa. Nyt lausunnolla olevista vaihtoehdoista seura puoltaa Versio I:n ottamista jatkosuunnittelun pohjaksi. Tuusula-Seura ry johtokunta Puheenjohtaja Jari Anttalainen Kohta 2 Kortteleiden rakennusten rintamasuunta kohti etelää/lounasta Asemakaava-alueen lounaisosassa APII-merkinnällä olevien pientalokortteleiden suunnittelussa on harkittava niiden kääntämistä kohti etelää/lounasta nykyisen kaakko/itäsuuntauksen sijasta. Näin saadaan lisää valoa asunnoille ja niiden asuntopihoille. Samalla piha-alueiden ja tien väliin saadaan rakennuksista suoja. 4