Kotiseutupäivät 2024

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Vantaalla 30.8.-1.9.2024

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kotiseututyön vuosittainen päätapahtuma.  Ensimmäiset päivät järjestettiin Kotiseutuliiton perustamisvuonna 1949.  Tuusula-Seura ilmoittautui Kotiseutuliiton jäseneksi 15.2.1951. Tuusulan  vuoden1981 Valtakunnallisten kotiseutupäivien teemana oli ”Asuinkunnasta kotiseuduksi”. Seuraavan kerran Tuusula sai olla päivien isäntänä 2019. Päivien teemana oli ”Kulttuuri liikuttaa”.

Kotiseutupäivien tarkoituksena on alueellisen ja maakunnallisen omaleimaisuuden esittäytyminen, tärkeiden teemojen esilletuonti, ajatusten ja kokemusten vaihto, virikkeiden saaminen, yhteistyön edistäminen ja alueen tunnetuksi tekeminen. Päivien pääjärjestäjänä Kotiseutuliiton ohella toimii kaupunki tai kunta, jolle järjestämisvastuu on annettu. Myös paikalliset yhdistykset ovat järjestelyissä mukana.

Suomen kotiseutuliitto ry on valtakunnallinen kotiseututyön keskusjärjestö, jonka tehtävänä on edistää suomalaista kulttuuria ja paikalliskulttuurien arvostusta, kehittää ja tukea kotiseututyötä ja kotiseutututkimusta sekä toimia etujärjestönä. Jäseniä on 850 yhteisöä, joista kotiseutuyhdistyksiä 750.

Vantaan Valtakunnallisille kotiseutupäiville osallistui järjestäjien mukaan noin 300 vierasta, vuosikokouksessa läsnä oli 97äänioikeutettua edustajaa, kymmeniä etäyhteyksin.

Vantaan kotiseutupäivien teemana oli: Kotona Vantaalla. Teemaa käsittelivät tervehdyksissään kaupunginjohtaja Pekka Timonen ja päivien suojelija, kulttuuriministeri Sari Multala ja Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko.

Vantaan kotiseutupäivillä vietettiin Suomen kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlaa ja Vantaan kaupungin 50-vuotista taivalta. Kotiseutuliiton valtuuston puheenjohtaja, emeritusprofessori Janne Vilkuna esitteli kirjoittamansa Rakkaudesta kotiseutuihin, Suomen kotiseutuliitto 1949-2024. Filosofian tohtorit Eeva Kotioja ja Anitra Komulainen esittelivät teostaan; Oikeaksi kaupungiksi -- Elämää, politiikkaa ja tapahtumia Vantaalla 1974-2024. Molemmat teokset herättivät mielenkiintoa, niin kotiseutuliittoa kuin naapuriakin kohtaan.

Vuoden kotiseutuyhdistykseksi valittiin Köyliö-Seura ry.   Seura on perustettu v 2000.   Seuran toimintaa kuvattiin laajaksi ja eteenpäin katsovaksi. Seura julkaisee vuosittain Köyliist-kirjaa,  kuin aikakirjamme, järjestää taiteiden öitä ja kerää kuvia.  Seuran jäsenistä puolet asuu muualla kuin Köyliössä. Köyliö on vuodesta 2016 ollut osa Säkylää.

Kotiseututyön ansiomitali myönnettiin kuudelle henkilölle.

Kotiseutuliiton vuoden 2024 vuosikokouksen julkilausuma koskee kotiseututyön rahoituksen tulevaisuutta. Suomessa on noin 750  kotiseutuyhdistystä,  joiden tukeminen on yhteiskunnalle sekä edullinen että tehokas tapa tukea paikallista elinvoimaa, osallisuutta ja  hyvinvointia.

Olen osallistunut 2017-2024 järjestetyille kotiseutupäiville. Vantaan päivät jatkoivat hyvää perinnettä.

Vantaan päivien keskuspaikkana kaupungintalo ja tiedekeskus Heureka. Molemmat ovat oivia tapahtumapaikkoja. Lauantai-illan juhlagaala oli Backaksen tilan puimalassa, Ylästöntien varrella.

Aikataulusyistä vuosikokousedustajana en voinut osallistua pitkille retkille, mutta päivien ohjelma esittelee lukuisia naapurissamme olevia kohteita, joihin on mahdollista tutustua myöhemminkin. Meillä on oikea kaupunki naapurissa.

Vuosittain järjestettäville kotiseutupäiville kerääntyy yhdistysaktiiveja, tuttuja ja vieraita tapaamaan toisiaan. Hyvä niin. Tilaisuuden järjestämiseen nähdään paljon vaivaa, vieraita voisi olla enemmänkin. Valtakunnalliset kotiseutupäivät ovat kaikille avoin tilaisuus. Vuoden 2025 kotiseutupäivät vietetään elokuussa Valkeakoskella.

Sakari Heikkilä,

Tuusula-Seura ry:n edustajana liiton vuosikokouksessa 31.8.2024.

Lisätietoa: