TAITEIDEN YÖSSÄ SELVITELTIIN MIELUISINTA PAIKKAA TUUSULASSA

12.8.2024

Taiteiden yössä Tuusula-Seura jatkoi Keski-Uusimaan ”mikä parasta Tuusulassa” sarjaa kysymällä Kotorannassa kävijöiltä ”Mikä on mieluisin paikka Tuusulassa”. Vastausvyöry yllätti järjestäjät. Lapset ja aikuiset halusivat melkoisella joukolla merkata oman paikkansa Tuusulan karttaan ja 103 heistä myös jakoi perustelunsa valintaansa kirjallisesti.

Ehdoton suosikki iästä riippumatta oli oma koti, jonka valitsi 18 vastaajaa. Seuraavat kaksi olivat Fjällbo ja Sarvikallio sekä hiukan niiden jäljessä Halosenniemi. Samaan sarjaan pääsivät myös koulut ja kunnan alueella olevat uimarannat. Koululaisille oma koulu ja kaverit tuntuivat erityisen mieluisalta. Usein vastauksissa yhdistyi koti ja koulu. Erityismaininnat saivat myös Tuusulanjärven Kampus (3 ääntä) ja Klementskogin skola (1 ääni).

Kuntalaiset arvostivat maisemia, rauhallisuutta, luontoa katseltiinpa sitä, lenkkeiltiinpä siinä tai kerättiin siitä luonnonantimia. Oma kyläyhteisö ja yhteishenki nousivat myös esiin Tuusulan asuinpaikasta riippumatta.

Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että vastauksista huokui kotiseuturakkaus ja kiintymys maisemiin, luontoon ja alueen historiaan. Museoita ja järvenrannan ravintoloita myös arvostettiin.  Vastauksien viehättäviä perusteluita analysoidaan tarkemmin ja niistä saa lukea lisää marraskuussa julkaistavassa Aikakirjassa. Tuusula-Seura haluaa kiittää kaikkia vastanneita, joiden ansiosta meillä on hieno kartta ja upeita vastauksia tarkempaa analyysiä varten. Vastaajat olivat kaikenikäisiä, mutta erityinen kiitos tulee osoittaa lapsille ja nuorille, jotka todella paneutuivat tehtävään.

Kyselyn vastaukset jättivät vahvan viestin kunnan päättäjille siitä, millaisessa kunnassa halutaan elää ja olla. Tuusula-Seuran slogan ”Elä, nauti ja juurru Tuusulaan” muuttui todeksi kuntalaisten mielipaikkojen valinnassa. Kotiseututyön kannalta Tuusula-Seuran tavoitteet vaalia Tuusulan ainutlaatuista kulttuuriperintöä, luontoa ja kotiseutuhenkeä näkyivät läpi kaikkien vastausten.

Teksti: Paula Kyrö

Kuvat: Teemu Heikkilä, Jussi Salonen